Novinky

Číslo 4/2020

Jak teď – „po“?

S nadsázkou by se dalo konstatovat – mlha se zvedá a odhaluje se nám, jak vypadá krajina hodinářství po epidemii. To první, co velké společnosti musely udělat, bylo sečíst ztráty. Pokud jde o celkovou produkci, jen analytici, jako je například investiční banka Vontobel nebo společnost LuxeConsult, si mohou dovolit vynášet soudy. Jak znějí? Celkový pokles prodeje švýcarských hodinek v letošním roce dosáhne 25 %, což znamená, že se toto odvětví v zemi helvétského kříže vrátí na úroveň roku 1945. Skutečně. Dokonce za quartzové krize byl celkový pokles asi 15 % a za finanční krize let 2008/2009 rovněž o něco nižší, a to konkrétně 22 %. V počtu kusů by to mohlo znamenat, že proti prodeji, přesněji exportu 20,6 milionu časomír v roce 2019, to letos bude jen 16 milionů. Těžká situace. Dokonce natolik, že ženevský průmyslový analytik Oliver Müller odhaduje, že ze zhruba 350 značek, které mohou používat označení Swiss made, jich 30 až 60 nepřežije. A dodává: „Podle mého asi tucet hodinářských společností již šlo do bankrotu.“ Jak se ostatně dočtete v tomto čísle třeba v rubrice Kalibr. Tedy samé špatné zprávy? Jean-Christophe Babin, šéf Bvlgari a jeden z iniciátorů zatím jediné letošní švýcarské výstavní akce, v závěru srpna Geneva Watch Days, naprosto správně konstatoval, že čas „po“ už je za námi a hodinářský průmysl tiká dál. Pravda s nemalými personálními otřesy ve velkých uskupeních. Třeba: Matthias Breschan, dosud vedl Rado, se stal generálním ředitelem Longines (ano 79letý Walter von Känel odchází do důchodu), Sylvain Dolla (Hamilton) přebírá vedení Tissotu a na jeho místo jde Vivian Stauffer, dále… Otřesy prožil i Richemond Group, včetně aféry vyplácení odměn šéfům v době koronaviru. Co dál? Jak konstatoval Nick Hayek ze Swatch Group, svět „po“ už „nebude stejný, ale bude plný příležitostí“. Což platí i pro malé nezávislé značky, o nichž se dočtete v rubrikách Novinky a Premiéra. O přednosti nezávislých hovoříme i v rubrice Interview se šéfem Manufacture Royale. „Příležitost“ dostala nakonec od švýcarského antimonopolního úřadu Comco i samotná Swatch Group, když byl zrušen zákaz prodeje strojků mimo 18 značek uskupení (je schopna nabídnout asi 1,5 milionu kalibrů ročně). Bylo konstatováno, že postavení konkurentů Sellity (nabízí asi 1 milion mechanických kalibrů) a Rondy je dostatečně silné, stejně jako měli všichni výrobci od roku 2013 dostatek času na změnu. Tudíž Swatch Group už nemusí, ale může, dodávat jiným svoji mechaniku i quartz. Antimonopolní úřad ale bude sledovat, aby uskupení nepřišlo s dumpingovými nabídkami. Ceny akcií Swatch Group po této zprávě okamžitě vyskočily o 12 %. O jednom z těch, kdo nabízejí alternativu ke strojkům ETA, píšeme v rubrice Značka. Řeč je o mimořádném dodavateli především modulů, společnosti Dubois & Dépraz. V rubrice Technika zase nahlížíme do mimořádného studia Agenhor navrhujícího strojky. Ostatně i téma čísla o oceli jasně napovídá, že její nabídka je stále pestřejší díky vývoji různých značek. Zdaleka není omezena jen na klasickou slitinu 316 L nebo 904, ale přivádí na scénu třeba Lucent Steel A223. Neznáte? Čtěte a ujistíte se, že svět časomír vskutku nepřestal tikat.

Inzerát:  Hledáme redaktora do zavedeného časopisu HODINKY & ŠPERKY na dlouhodobý pracovní úvazek.
Požadujeme dobrou znalost angličtiny, novinářskou praxi, orientaci v dané problematice a zejména chuť se v této oblasti dále vzdělávat. Nabízíme práci v příjemném kolektivu dynamicky se rozvíjející společnosti, dobré ohodnocení dle dosažených výsledků a profesionální růst. Svůj motivační životopis zasílejte na e-mail: kariera@casopis-hodinky.cz