Novinky

Číslo 2/2021

Hodinky & zázraky

Nejedna z hodinářských firem původně předpokládala, že „vypustí“ jak loňský, tak i letošní coronavirový rok. Nakonec to ale vypadá jinak. Na celkem 38 účastníků nabobtnala online výstava Watches & Wonders, což je vskutku zázrak, a organizátoři si zaslouží pochvalu. Sice to změnilo dosavadní schéma původní výstavy Salon International de la Haute Horlogerie (SIHH), následně přejala asijské označení Watches & Wonders, ale podstatné je, že se našla cesta, jak prezentovat novinky 2021 (o těch se dočtete v rubrice Výstava). Nejen v počtu vystavovatelů hledejme úspěch, ale i v tom, že značky jako Rolex nebo Patek Philippe, které dosud zatvrzele odmítaly účast na W & W, se přidaly. Nicméně stranou zůstává třeba celá Swatch Group nebo nezávislé firmy Audemars Piguet a Richard Mille, které se nechaly slyšet, že jakékoliv masové výstavy jsou pro ně i do budoucna tabu. Také producenti jako Omega, Longines nebo Tissot (premiéru od této značky najdete v části Novinky) stojí stranou akce. Což platí i o Frederique Constant. Nicméně o jeho zásadní novince Slimline Monolithic Manufacture se dočtete v rubrice Technika. A právě snahu těch „mimo“ W & W prezentovat se v obdobném čase považujeme za lavinový efekt výstavy. Z ní nás zaujal mimo „velké modely“ třeba Maurice Lacroix Aikon Master Grand Date. IWC po 8 letech vývoje představil Big Pilot´s Watch Shock Absorber XPL, Montblanc zvolil za téma limitované edice 1858 Geosphere přechod Reinholda Messnera pouště Gobi. 98,6 % hmotnosti Panerai Submersible eLAB-ID zase tvoří recyklované materiály. Všechny nevyjmenujeme, zato nabízíme v rubrice Historie téma – kam zařadit jména slavných modelů desítek výrobců. Ale zpět k W & W, online výstavě, jejíž přednosti umí nejlépe využít elektronická média, na něž, stejně jako třeba na náš časopis Hodinky & Šperky, se musí zákazníci i část prodejců spolehnout. Na klasické výstavě by si je „osahali“ sami, ale takhle… A tady jsme u toho, kdo může očekávat skutečně významný efekt z účasti na W & W? Leccos napoví třeba počet zobrazení stránek konkrétních značek prostřednictvím britské platformy WatchPro za rok 2020. Naprosto „drtivý“ byl zájem o Rolex (538 996 návštěv), následuje Patek Philippe (66 142). V první pětici pak už jsou značky, které se W & W vyhýbají – Audemars Piguet, Richard Mille a Omega. Zvýší se díky výstavě zájem o hodinky méně vyhledávaných firem? Věříme v to a oceňujeme chuť značek jako Nomos nebo Trilobe a dalších postavit se na výstavě vedle Rolexu či Vacheron Constantin. A víc, chceme věřit, že online W & W je předzvěstí budoucí plnohodnotné expozice roku 2022, která by spojila oba světy – haute horlogerie a masovou produkci, dříve reprezentované výstavami SIHH a Baselworld. Zkrátka, přejme hodinkám to nejlepší.