Novinky

Číslo 5/2019

Vítězství i ztráty

Šlo o velkou aféru – novináři zjistili, za jak ohromující částku Richemont Group vykoupil od prodejců zpět svoje hodinky, protože prostě za ty ceny a v té době nebyly prodejné. Rozhodně to bylo lepší řešení než vyvěsit do výkladní skříně cedulku – sleva 30 %, 40 %, 50 %… Bude zákazník ještě ochoten za zboží dané značky zaplatit plnou cenu? Asi ne. Co s tím? Uskupení s nejvyšším počtem značek z kategorie haute horlogerie zvolilo řešení prodeje na „šedém trhu“. Přesněji, koupilo internetového prodejce nových i použitých hodinek Watchfinder. Co to říká? Že druhotný trh už dávno není něco „nepěkného“, o čem se v dobré společnosti mluví leda šeptem. Naopak, právě sekundární trh možná napoví více, než kolik informací prozradí prodej nových hodinek. Třeba německý on-line Chrono24 má měsíčně přes 12 milionů návštěv, unikátních je pak až 8 milionů a ročně udělá obchody za 1,2 miliardy euro. Kupní síla jejich uživatelů představuje třetinu globálního trhu. Prodává přes něj 2500 profesionálních prodejců ze 100 zemí. Druhotný prodej nabízí nepředstavitelné množství informací: jaké průměry se teď kupují, jaké materiály, značky, modely. A mnohem více. Když někdo chce koupit Patek Philippe Nautilus a jeho prodejní cena, která je 30 až 40 % nad oficiální maloobchodní cenou, ho odradí, po čem sáhne? Po Audemars Piguet Royale Oak. Všechny tyto informace sekundární trh má. Třeba o pětici „nej“ zájmů kupujících: Rolex 18 %, Omega 8 %, Breitling 6 %, Hublot a TAG Heuer 3 %. Kupující si ověřují informace před koupí v průměru 3x, ale třeba i 50x. Chtějí prostě informace. Originální, a co nejvíce. Tak jako je nabízí náš časopis. Třeba v rubrice Téma, kde mapujeme místa ve Švýcarsku, kde jednotlivé značky vyrábějí svoje produkty. Vznikla tak nebývalá mapa země. Slovo „nebývalé“ se asi nejlépe hodí i k novinkám, o nichž píšeme v rubrikách Porovnání a Design. V první jde o model od DeWitt a zobrazení času pomocí „dětských sáněk“, v druhém rezervy chodu pomocí spouštění kotvy u časomíry Ulysse Nardin. Vskutku nebývalé. A do třetice další „nebývalé“ – hodinky odvozené od tlumičů (rubrika Premiéra). Svět hodinek zná nové i staré, vítězství i ztráty. A náš časopis Hodinky & šperky to ví.