Novinky

Číslo 1/2020

Znáte dnešní trendy?

Hovoří se o příchodu nové nostalgie, nástupu moderní klasiky, jiní vidí trendy v posilování kategorií, jako jsou pilotní hodinky, potápěčské. Další rozdělují svět časomír na ten, který staví na technice, přesnosti i materiálech a na druhý: dominantních emocích. První obdivovaný věcnými lidmi, emocionální tak blízký mladým, kteří chtějí svojí časomírou vyslovovat, co jsou, či chtějí být. Takže? Takhle se vyslovil Franco Coloni, člen vedení švýcarské Fondation de la Haute Horlogerie sdružující nejvýznamnější značky: „Ne, hodinářství není kniha starých receptů, osahaná a do nekonečna nabízející stejná řešení. Hodinářství je živé a neustále nás svádí. Osobně jsem dosud nikdy neviděl tolik různých hodinek, které vynalézají nové formy a materiály, nabízejí inovativní komplikace a experimentují s výraznými barvami. Ostatně, podívejte se na zápěstí lidí kolem vás…“ Nechejme tedy stranou sociologické a jiné průzkumy a nadneseně řečeno, prohlédněme si hodinky na zápěstí lidí okolo. Co uvidíme, jaké trendy nám to prozradí? Barvy číselníků. ¾ všech jsou: černé, stříbrné, bílé nebo šedé. Ovšem… Podle FHH chce až 26 % zákazníků modrý číselník, 16 % zelený. Podle průzkumu na sociálních sítích je naopak největší poptávka po zelených (+27 %). To podle nás není až tak podstatné. Důležitější je fakt, že až čtvrtina zákazníků považuje za přitažlivé „otevřené“ číselníky. Ať už jde o použití například safírových sčítačů nebo skeletování. To je nepřehlédnutelný trend. Podobně pouzdra. Dominantní jsou ocelová, nicméně roste zájem o dva jiné kovy: titan u zákazníků klasiky a bronz u fandů především sportovních typů. Druhý kov, a s tím spojená varianta bronz-ocel (bi-color), představují nárůst zájmu +50 a +30 %. U kategorie haute horlogerie je překvapující růst poptávky po bílém a naopak „pád“ růžového zlata v poměru 13:3 procentům. Přičemž hodinářství dál objevuje i nezvyklé materiály. Cuprum 479, tedy slitinu mědi, zlata a stříbra, s nímž přišla značka Alchemists (více rubrika Porovnání). U pouzder nelze pominout jejich průměry. Za dostatečně velký se dnes považuje 40 mm, takže průměr 46 mm zaznamenal 9% snížení zájmu a 44 mm dokonce 13%. A co tahy či řemínky? My jsme vsadili v tématu tohoto čísla na kovové tahy. A statistika? Podle ní meziroční nárůst ocelových tahů představuje u švýcarských výrobců +7 %, naopak krokodýlí kůže řemínků pocítila až 10% snížení. Na závěr jsme si nechali informace o komplikacích. Naprosto převažující jsou kalendářní údaje, přičemž podle FHH o GMT má zájem více lidí než o chronograf. Neupadá zájem o tourbillon (o 4 tourbillonech v časomíře čtěte v rubrice Model) a astronomické údaje. Takové jako věčný kalendář s originálním řešením změny frekvence, který popisujeme v rubrice Technika. Že ani jeden z uvedených obecných trendů není ten váš? Nevadí, protože v našem časopisu Hodinky & Šperky se dočtete i o tvůrcích jako Alain Silberstein (Novinky), kterého prostě nikam nezařadíte.