Novinky

Číslo 6/2019

Svět vejpůl?

Zaregistrovali jste to? Ten nebývalý nárůst malých nezávislých hodinářských firem, jejichž názvy si vůbec nestíháme ani zapamatovat? V tomto čísle se například seznámíte v rubrice Premiéra s prvními modely Leica nebo představíme novou značku Veloce. To je jeden díl světa, který by nás mylně mohl svést k myšlence, že svět patří pestré směsici nezávislých značek. Chyba lávky, svět časomír má docela jiného vítěze. Třeba klub švýcarských miliardářů, tedy firem, které ročně prodají časomíry za více než jednu miliardu CHF, čítá všeho 7 jmen. Japonští obři – Casio, Citizen, Seiko, jim víc než sekundují. A oněch 7 Švýcarů? První vloni byl Rolex s maloobchodním prodejem 11,5 miliardy CHF. Následují Omega a Longines, za nimi Patek Philippe a Cartier, Tissot a Audemars Piguet. Drtivé vítězství Rolexu je o to přesvědčivější, že jeho průměrná cena hodinek je 12 200 CHF, ale třeba Patek Philippe 53 300 CHF a Audemars Piguet 50 000 CHF. A ještě jedno fascinující číslo – velmi významné je postavení Tissotu v této sedmě gigantů, vždyť jeho průměrná cena je až 7x nižší. Tolik prodejně úspěšní Švýcaři. Podle švýcarské hodinářské federace FH se vloni do ČR vyvezlo přes 3400 hodinek v ceně nad 3000 CHF, tedy za nějakých 234 milionů Kč. Oblibu „slavných“ do značné míry potvrzuje i další díl seriálu Detail. Představujeme v něm významné osobnosti světa a jejich hodinky. Nikoliv, které dostali jako ambasadoři, ale pro něž sáhli do peněženky. Jaké mezi nimi nechybí? Čtěte. A víte, kdo jsou skuteční tvůrci podoby žádaných modelů třeba TAG Heuer, který se jen těsně nedostal vloni do „klubu miliardářů“? Designérem je i někdo, kdo navrhoval záchodové mísy. Šokující? Možná. Víc se dozvíte v největším seriálu v Čechách o návrhářích hodinek, tedy v rubrice Top designéři. Známe tedy 7 „nej“ švýcarských značek. A „nej“ uskupení z této země? Vede Swatch Group s 28,6% podílem na celosvětových tržbách. O jeho výjimečném postavení vás přesvědčí i článek o výrobě vlásků (Technika). Druzí jsou Rolex a Tudor (23,5 %), dále Richemont group (18,4 %), LVMH (7,9 %) a nakonec Kering group (1,6 %). Jde tedy o ještě užší skupinu výrobců. Abychom vše uvedli na správnou míru, hovoříme o švýcarských značkách a uskupeních. Svět je větší a pominout v něm například japonské značky, velkovýrobce quartzu i mechaniky, jako jsou Casio, Citizen a Seiko, by bylo neodpustitelné. Třeba podíl posledně jmenovaného výrobce jsme nemohli pominout při hlavním tématu čísla – luminiscenci. Svět časomír je zkrátka podělen na malé a velké, celá uskupení a nezávislé firmy, švýcarské a ostatní producenty… My v časopisu Hodinky & Šperky ho ovšem vidíme jinak, jako jediný svět. Svět krásných hodinek.