Novinky

Číslo 2/2019

Nikdy nic…
Písnička Voskovce a Wericha pokračovala: …nelze mít za definitivní. Tak se to má také s Baselworldem. Ten letošní už máme za sebou a zjevně opět nejpodrobnější přehled, jaký můžete číst v Čechách, najdete v tomto čísle. Jaký byl? Tak malý a „bezvýznamný“, jak se o něm vedly řeči? Jistě, vystavovatelů bylo asi 40 % proti slavným letům této výstavy. Vzpomínáme, jak nám zástupce jedné německé menší značky v minulosti řekl, že na to, aby se vůbec dostal se svým stánkem do tehdejší vzdálené haly 3, strávil 4 roky na čekací listině. Představa, že se cokoliv změní třeba na rozmístění v přízemí haly 1, se před lety rovnalo svatokrádeži. Jenže: Nikdy nic nelze mít za definitivní. Především odchod Swatch Group s jeho 18 značkami, který podle Nicka Hayeka ročně utrácel za Baselworld 50 milionů dolarů, zamíchal kartami. Podobně jako masivní odchod už slavných a zavedených nezávislých značek, kterých 18 vystavovalo na SIHH. Zkrátka vše bylo jinak, vše bylo jinde. Takže pro Baselworld tragédie? Ne tak docela. Místo totiž najednou „zbylo“ pro značky, které naprostá většina fandů vlastně neznala a které začínají dnes podobně jako včera dnešní slavné nezávislé firmy MB&F, Ressence a podobně. To potvrzuje neskonalou životaschopnost hodinářského průmyslu. Zároveň „velcí věrní“ – Rolex, TAG Heuer, Hublot, Chopard, Patek Philippe, Bvlgari, Breitling a další zůstali na svých místech. Proč je to tak důležité? Jednoduše proto, že podle průzkumu, který provedla investiční banka RBC Capital Markets, reální kupci (s ročním příjmem domácnosti 100 000 USD) si chtějí na prvním místě koupit hodinky Rolex (podrobnosti o novinkách v rubrice Velcí). Následuje zájem o TAG Heuer. A do top nejžádanějších časomír, které si chtějí v roce 2019 lidé pořídit, ještě patří: Bvlgari, Breitling, Dior, Chanel, Patek Philippe. Naopak na zcela opačném konci jsou například značky, které vystavovaly na SIHH: Vacheron Constantin, Ulysse Nardin, Girard-Perregaux a Parmigiani. Všichni asi máme svůj názor na průzkumy, zvláště pokud jde o následný reálný nákup zboží. Nicméně, zájem kupujících je zjevný a je zřejmé, že dominují značky, které vystavovaly i letos právě na Baselworldu. Záměrně jsme použili čas minulý – vystavovaly. To je fakt. A čas budoucí? Opět jsou na místě ona slova písně: Nikdy nic nelze mít za definitivní. Nicméně, jedno je: v roce 2020 budou obě výstavy – SIHH a Baselworld následovat po sobě. Konkrétně SIHH bude ve dnech 26. až 29. dubna v Ženevě a Baselworld od 30. dubna
do 5. května v Basileji. Do třetice použijeme citaci: Nikdy nic nelze mít za definitivní. Proč? Ve hře je stále idea jediné výstavy. „Celý průmysl by se mohl jednou spojit: SIHH, Baselworld a show dodavatelů komponentů EPHJ,“ míní Loris-Melikoff, nový šéf výstavy Baselworld. Takže zase platí: Nic není definitivní. Stejně jako to, že existují jen zavedená centra hodinářství. Jak dokládá naše rubrika Premiéra a Zelos ze Singapuru. Podobně jako nejsou jen dvě zavedené kategorie: mechanika, quartz. Což se dočtete v rubrice Technika, protože píšeme o Manufacture Modules Technologies Sarl., tedy technologii smart watch. Zkrátka: Nikdy nic nelze mít za definitivní. A my v časopisu Hodinky & Šperky k tomu dodáváme: Naštěstí.