Aktuální číslo

Co v něm najdete?
Jen čísla…
Lednové zahájení nového hodinářského roku – Salon International de la Haute Horlogerie (SIHH) provází překvapení. Tento 29. ročník (14. – 17. 1.) měl vůbec nejvyšší počet vystavovatelů. Tedy potlesk. Jenže číslo 35 vystavovatelů doprovází další – 3. Dvojice klasických účastníků, Audemars Piguet a Richard Mille, informovala o tom, že na SIHH příště končí a Van Cleef & Arpels už skončil. Proč? Výstava jim nepřináší kýžený efekt. Potřebují konkrétního zákazníka, za nímž je třeba navíc jít, a dodejme že většinou do Asie. My jsme naopak do Ženevy zamířili a přinášíme vám přehled novinek SIHH v rubrice Výstava. A přinášíme i postřehy z výstavy WPHH uskupení Franck Muller Group. Vzpomínáme si, jak ještě v době rozkvětu Baselworldu (výstava v Basileji se koná 21.- 26. 3.) majitel značky pan Jérome de Witt unaveně seděl na stánku a vysvětloval svoji skepsi: Jen rozdávám úsměvy a katalogy. Stánek je průchozím místem jako nádraží. Kolik z těch průchozích dojede do cílové stanice a stane se našimi zákazníky? Promile. Malý efekt, vysoké ceny a mnohé další, to jsou důvody, proč bude mít letos Baselworld vůbec nejnižší počet vystavovatelů v nedávné historii. Nejpodstatnější je pak číslo 18. Počet značek Swatch Group, jehož šéf Nick Hayek letos odmítl účast na výstavě. Že by soumrak hodinářství? Vůbec ne. O něm rozhodují opět čísla. Která? Třeba produkce, která uvádíme v případě všech vystavovatelů SIHH. A tím zajímavá čísla v časopise nekončí. O další číslovce píšeme v rubrice Kalibr. Už samotný název Double Peripheral, nový tourbillon od Carl F. Bucherer, nasvědčuje, že jde o něco výjimečného. Podobně jako model C-47 Wing od Tockr, o němž se dočtete v Novinkách. Zkrátka zajímavá čísla náš časopis nepřehlédne. Jako tato: akcie Swatch Group se od pololetí 2018 propadla asi o 40 %, Richemont Group o 35 %… Můžeme ale akciovému trhu věřit? Pak jsou tu jiná, výmluvnější čísla. Investiční banka RBC Capital Market sleduje zajímavý indikátor „zdraví“ firem. Podle prodeje zcela nových modelů na Chrono24, jedné z největších webových prodejních stránek. Měsíčně je tam v nabídce asi 270 000 hodinek, z nich přes 50 % je nových a 30 % aktuálního ročníku. Co to říká? Že značky a jejich prodejci nemají šanci udat zboží za plnou cenu a běžnou cestou, a tak používají „šedý trh“. Kdo se nejčastěji nabízí na druhotném trhu? 6 značek: Hublot, Tudor, TAG Heuer, Blancpain, Omega a Panerai. Naopak nejméně často se na šedém trhu setkáte se zcela novými modely značek: Van Cleef & Arpels, Cartier, Rolex, Patek Philippe, Vacheron Constantin a Jaeger-LeCoultre. Ani tato čísla nejsou 100% indikací zájmu zákazníků o novinky. My si dovolíme tvrdit, že svět časomír nejsou jen čísla, ale i srdce. Bez něj by nevznikly krásné kusy, o jakých píšeme v rubrice Porovnání, ani nová řešení (rubrika Technika), ani náš časopis Hodinky & Šperky. Prostě bez srdce jsou to jen čísla…

V příštím čísle 2/19 najdete:

Výstava
Jaký bude Baselworld?
Můžeme vést řeč o tom, že všechno špatné je k něčemu dobré, nebo že když se odrazíš ode dna…, ale stále jsou to jen řečičky. Těmi fakt, že nejslavnější hodinářská výstava světa prožívá velmi těžké období, celou věc nijak nezlehčíme. Takže, jaká bude zatím poslední švýcarská výstava Baselworld? Pocity, dojmy, ale především fakta se dočtete v příštím čísle.

Nová generace
Vaucher Fleurier, je zřejmě vedle největšího producenta mechanických strojků ETA asi nejzajímavějším výrobcem mechanických kalibrů. Nabízí je celé řadě značek, jako je například Strom, Czapek Geneve a další. V jeho katalogu najdete tourbillony, stejně jako věčný kalendář, strojky s ručním nátahem i mikro rotorem, zkrátka to, co dnes značky žádají. Co nás ale zaujalo? Fakt, že Vaucher přišel s novou generací chronografu s vysokou frekvencí.



Řecké slovo zelos lze přeložit jako – horlivost či nadšení. Přesně to asi nejlépe vypovídá o nátuře zakladatele mladé hodinářské značky. Řeč je o jedenatřicetiletém Elshanu Tangovi. Proč jsme z celé řady malých nezávislých značek zvolili právě tuto? Právě proto, že při setkání se zakladatelem jsme z něho doslova cítili ono nadšení pro věc. Pro hodinky. Ostatně čtěte v příštím čísle a přesvědčíte se sami.