Novinky

Číslo 3/2019

Starý pes a nové kousky

Vždy, když se na scéně objeví nová značka, vzbudí rozruch – do čího teritoria cílí, jak si tam povede, jaké nasadí ceny…? Otazníků se vyrojí řada. A to mluvíme o několika málo nováčcích, kteří doplní švýcarský počet výrobců, který se pohybuje v případě těch, co jsou Swiss made kolem 350, všech pak kolem 600. Jenže svět s překvapením objevil celý „nový kontinent“. Tím myslíme takzvané mikro značky (microbrand), byť ony samy nad tímto termínem krčí rameny. Ale vymyslete něco lepšího? Pokud budete oponovat, že microbrandy existovaly vždy, musíme přitakat: Máte sice pravdu… Nicméně zhruba až roku 2010 (značka Ocean7 se zrodila roku 2007, Raven 2008, Halios 2009, Autodromo 2011…) nabral tento vývoj doslova zuřivé tempo, takže dnes už je nový, v moři hodinářství samostatně plující kontinent malých značek nepřehlédnutelný. Díky čemu? Existují tři hlavní důvody: rozvoj internetu a vznik platforem jako Kickstarter, systému start-up firem. Chcete přijít s novými hodinkami? Představíte projekt, přes internet získáte i prostředky, vyrobíte limitovanou edici a už myslíte na další. Druhý důvod – zákazníci, kteří se z nejrůznějších důvodů nepodvolili masové produkci, chtějí něco jiného. Jiné tvary, materiály, konec konců i tváře. A třetí důvod: to všechno za „normální“ peníze. Nikoliv zadarmo, nikoliv „levnotu“, ale rozhodně ne kusy od výrobců, u nichž konečná prodejní cena až 100x přerostla výrobní náklady. Co na šplhající ceny říct? Že jsou přehnané, nesolidní? Možná. Sešly se tedy důvody, objevily se možnosti, je tu poptávka, a tudíž se našli i ti, kdo malé zajímavé edice nabídnou. Dokonce i Baselworld 2019 jim poskytl prostor v mezaninu haly 1.0 nazvané Incubator Watch. Řeč je třeba o: Davidu Ruttenovi z Belgie, švýcarském Adventure a Valpin, hodináři Sylvainu Pianaudovi a dalších. Na našich stránkách jsme zase představili REC Watches, Zelos… v tomto čísle Vincenterra (rubrika Model), nabízíme rozhovor s majitelem francouzského M.A.T. (rubrika Setkání), v rubrice Detail zmiňujeme Spinnaker. V sekci Technika se píše o Sequent s českými kořeny a zajímavou technikou. Ve srovnávacím testu stavíme vedle sebe zavedený Maurice Lacroix a mladý Bomberg, který rychle vyrostl i díky internetu. Příznačný je ještě jeden fakt, a sice, že někdejší manažer první zmiňované firmy je dnes generálním ředitelem druhé. Co to napovídá? Že nové, původně microbrandové značky, mohou přerůst do rozměrů přitažlivých i pro vysoké šéfy bohatých firem. Co je rovněž přitahuje? Totéž, co zákazníky – šance účastnit se něčeho nového, jiného. Ne, že by svět hodinářských značek vzešlých z nejrůznějších platforem neměl svoji odvrácenou stránku, leckteré nepřežijí, kvalita neoslní, quartz nenadchne. Nicméně microbrands zavedený trh rozhýbaly. A pak že hodinářský průmysl, podobně jako starého psa, novým kouskům nenaučíš.